online reviews – czy są potrzebne? jak pisać je na zamówienie? jak prosić o nie klientów?

Od dawna ludzie opierali się przy wyborach / zakupach na opiniach innych ludzi. Kiedy pojawił się internet, te opinie zaczęliśmy czerpać nie tylko z przekazów ustnych, prasy czy telewizji, ale również z internetu. I był taki czas kiedy te wypowiedzi faktycznie odzwierciedlały to co faktycznie myślą użytkownicy danego sprzętu, osoby które korzystały z danej usługi. Ale te czasy minęły już dawno. No cóż, taka kolej rzeczy.

recenzjaNajpierw jedna firma zaczęła umieszczać w sieci „własne” opinie o swoich produktach/usługach, później kolejna i kolejna. Teraz praktycznie wszyscy to robią. Dlaczego? Bo inaczej mieli by dużo trudniej na rynku (o ile ich istnienie byłoby w ogóle możliwe).

https://moz.com/blog/new-data-reveals-67-of-consumers-are-influenced-by-online-reviews?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_content=67_percent_of_consumers_influenced_by_online_reviews&utm_campaign=blog_post

Dla klientów wciąż najlepiej byłoby gdyby te recenzje były recenzjami ludzi, którzy skorzystali z danego produktu, usług danej firmy, byli w danym hotelu na wakacjach lub używają konkretnego modelu mercedesa od kilku lat i faktycznie mają coś w temacie do powiedzenia.
I część opinii rzeczywiście pochodzi od takich osób (niektóre portale bardzo o to dbają), ale wiele to recenzje na zamówienie.
Ze względu na takie działania firm ludzie zaczęli mocniej zastanawiać się czy dana recenzja ma sens – czy jest to rzeczywista recenzja czy recenzja stworzona przez firmę.
Można więc powiedzieć, że trwa taka gra pomiędzy klientem a firmą, w której klient szuka wiarygodnych informacji a firma stara się udzielić klientowi… no właśnie… nie zawsze najbardziej wiarygodnych informacji…

Oczywiście, powoli do przeszłości odchodzą już laurki wystawiane produktom, takie laurki są zbyt oczywiste i mogą przekonać chyba jedynie kilkuletnie dzieci, które właśnie uzyskały dostęp do internetu (aczkolwiek mam nadzieję, że kilkuletnich dzieci surfujących po internecie nie ma zbyt wiele, jest sporo innych ciekawszych zajęć ;))

Jeżeli firma chce dziś przekazać opinię o swoim produkcie/usłudze, zazwyczaj stara się tą opinię wyważyć, tak żeby nie wyglądała zbyt sztucznie. I to jest z jednej strony lepsze dla klienta od tych laurek, w których produkt lub usługa były idealne, ale z drugiej strony takie recenzje są trudniejsze do wychwycenia przez potencjalnego klienta jako zależne od firmy.

JAK NAPISAĆ RECENZJĘ NA ZAMÓWIENIE?

W idealnym świecie nie byłoby w ogóle takich „recenzji na zamówienie”, ale ponieważ świat nie jest idealny i takie recenzje się w nim pojawiają, być może – jeżeli pracujecie w reklamie – okaże się, że i Wy zostaniecie kiedyś poproszeni o wystawienie takiej recenzji jakiejś usłudze/produktowi swojej firmy, firmy z którą współpracujecie (jeśli jesteście freelancer(k)ami). Co wtedy zrobić?

Jeżeli to wy zostaniecie kiedykolwiek poproszeni/poproszone przez swoich szefów/szefowe o napisanie recenzji danego produktu, to po pierwsze – sprawdźcie jak ten produkt (ta usługa) działa, bo dzięki temu staniecie się uprawnieni do posiadania własnej opinii na jego temat.
A następnie, pisząc opinię na temat tego produktu (tej usługi) starajcie się wskazać zarówno jego zalety jak i ewentualne wady. Domyślam się, że szef/szefowa, może nie do końca być przekonany/przekonana o słuszności pisania o wadach produktu, dlatego starajcie się pisać o takich wadach, które nie skazują produktu na całkowitą nierentowność, ale też jeśli o takich wadach się dowiecie, to lepiej po prostu odmówcie pisania takiej recenzji. Powinniście być faktycznie przekonani o słuszności recenzji, którą piszecie, tak żeby za 5 czy 10 lat, bez względu na to w jakim miejscu i w jakiej pracy się znajdziecie móc śmiało przyznać się, że to Wy napisaliście daną recenzję, że faktycznie było to na zamówienie, ale że nie pisaliście w owej recenzji nieprawdy.

I możecie też ewentualnie spróbować czegoś nowego, co prawdopodobnie wejdzie na rynek dopiero za kilka lat, a mianowicie pod sam koniec owej recenzji, ale nie na samiutkim końcu, możecie napisać, że jesteście w pewien sposób „związani” z firmą, której produkt/usługę opisujecie, ale pomimo tego staracie się, aby recenzja była możliwie przydatna.

Ponadto. Jeżeli piszecie o produkcie coś pozytywnego, piszcie to na początku oraz na końcu. Te mniej pozytywne aspekty umieśćcie w środku recenzji. Ogólnie przyjmuje się bowiem, że ludzie najlepiej pamiętają to co czytają na początku i na końcu.

Na samo zakończenie recenzji możecie też napisać też, że macie nadzieję, że Wasza recenzja będzie przydatna. I podziękować czytelnikom, nawet krótkim „dzięki”.

Powodzenia w recenzowaniu i opieraniu się na recenzjach 🙂

JAK PROSIĆ KLIENTÓW O RECENZJE?

Jeżeli, z kolei, to Wy posiadacie własną firmę (produkujecie coś lub świadczycie jakieś usługi) starajcie się, aby Wasi klienci wrzucili do sieci jakieś dobre słowo na Wasz temat, powiedzcie im, że nie muszą to być laurki, ale jeśli uważają, że warto, aby Wasza firma istniała, to nawet nie całkiem „laurkowa” recenzja na pewno by się Wam przydała 🙂

Żeby ułatwić im napisanie recenzji możecie zapytać ich wprost czy są zadowoleni, czy produkt/usługa spełniła oczekiwania i użyć innych pytań, które mogą przychodzić do głowy potencjalnym nowym klientom (czy poduszki w pokojach były wystarczająco miękkie? 😉

Możecie też dawać klientom swoje wizytówki/ulotki ze wskazaniem gdzie mogliby w internecie umieścić recenzję.

I w końcu możecie organizować konkursy dla osób piszących recenzje (bez względu na to czy będą to bardzo pozytywne czy tylko trochę pozytywne recenzje).

I pamiętajcie, recenzje są ważne.
Zarówno te które piszecie, jak i te które piszą Wasi klienci.
Życzę Wam wielu pozytywnych recenzji 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s