Różnice w efektywnym marketingu w zależności od profilu działalności

Efektywny marketing będzie różnił się w zależności od tego czym się zajmujesz.

Przykładowo, jeżeli zajmujesz się prowadzeniem tradycyjnej stacjonarnej księgarni w Warszawie możesz zatrudnić kogoś do rozdawania ulotek z informacjami o promocjach przed księgarnią, albo wywiesić w oknach księgarni informacje o najnowszych dostępnych bestselerach.

Jeżeli prowadzisz księgarnię internetową, zamiast człowieka ulotkami, możesz aktywować promocję przez Google Adwords lub na Facebooku.

Generalnie, warto starać się tak dopasowywać promocję, aby potencjalni klienci mieli jak najkrótszą drogę do przebycia od poznania informacji o naszej działalności do skorzystania z naszych usług lub towarów. Od otrzymania ulotki pod księgarnią do wejścia do sklepu i od przeczytania o promocji w internecie do kliknięcia do sklepu internetowego jest krótsza droga niż od przeczytania wizytówki/ulotki do wpisania adresu z wizytówki/ulotki lub od przeczytania w sieci o księgarni do fizycznego wybrania się do tej księgarni.

trzydrogiPrzy każdym biznesie warto pomyśleć czy lepsza będzie promocja w internecie czy metodami tradycyjnymi. I tak, gdy jesteś hydraulikiem albo elektrykiem z Krakowa możesz zdecydować się na rozdawanie ulotek, ale możesz też rozpocząć promocję w internecie. Tutaj, to czego oczekujesz od klienta, to wykonanie telefonu, czyli musisz mu przekazać informację o numerze telefonu, a czy zrobisz to w sposób tradycyjny czy nowoczesny, to już kwestia wyboru. W tym przypadku odległość od informacji do usługi jest taka sama.

Krótszą drogą byłby sms z numerem telefonu, który pozwalałby na zapisanie sobie Twojego numeru przez klienta lub kliknięcie w smsa i wykonanie telefonu bez wklepywania numeru.

Jest też jeszcze jedna droga (długością plasująca się gdzieś pomiędzy zapisanym nr telefonu w komórce, a ulotką tradycyjną czy internetową). Drogą tą jest możliwość wykonania bezpośredniego połączenia ze strony (umieszczenie na stronie numeru w formacie umożliwiającym wykonanie połączenia – w dobie smartfonów, to może być dobre rozwiązanie) lub wysłanie bezpośredniego zapytania (poprzez formularz na stronie).

I przy takiej drodze warto promować się w sieci. Przykładowo, jeżeli dokonujesz pomiarów elektrycznych w Krakowie dla dużych firm, to pewnie lepszym pomysłem będzie promocja w internecie na stronach związanych z nieruchomościami, budową. Jeżeli dokonujesz pomiarów elektrycznych dla osób prywatnych, to wybierzesz pewnie inne miejsce promocji – np. strony o remontach.

I tak dalej…

Ale warto pomyśleć o jeszcze jednym aspekcie związanym z marketingiem swojego przedsięwzięcia, czyli utrzymaniem się w świadomości klienta.

Oczywiście, zawsze warto promować się na Facebooku prowadząc własny fanpage, bo taki fanpage wymaga od nas tylko kilkunastu minut dziennie zaangażowania, a możemy dzięki niemu utrwalać swoją pozycję w umyśle klienta, a też zyskać nowych klientów.

Ale jeśli nie zdecydujesz się na internet, to możesz zainwestować w trwalsze wizytówki zamiast w ulotki, bo taką wizytówkę ktoś może schować sobie na przyszłość do portfela prędzej niż ulotkę… Z drugiej strony, ulotkę może przywiesić na lodówce… Warto więc dokładnie przemyśleć na czym nam zależy i jak zachowają się nasi potencjalni klienci.

W każdej branży są inne metody i zanim się zacznie promocję, warto sprawdzić jaka metoda może być najbardziej efektywna.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s