Podsumowanie roku w marketingu, plan na rok kolejny

Koniec roku to dobry moment na podsumowanie tego co udało się w tym roku zrobić i czego się nie udało. Oczywiście, bez specjalnego spinania się tym, że czegoś się nie udało, bo przecież w żyicu są ważniejsze rzeczy niż marketing (choć… czy ja wiem?), np. zabawa sylwestrowa, która już za moment się zacznie. Tak więc, bez spinania, możemy podsumować efekty naszych tegorocznych działań marketingowych. Od czego zacząć?

tmp_calculator-1680905__180-92244403

W pierwszej kolejności możemy sprawdzić stare plany działań, te bardziej ogólne i te bardziej szczegółowe i wypisać sobie wszystkie zaplanowane na kończący się rok działania marketingowe.

Następnie możemy zastanowić się i wypisać, które działania z naszej listy udało nam się faktycznie zrealizować i w jakim stopniu. Przykładowo, w planach mieliśmy 12 wystąpień w radio lub telewizji, a udało nam się tego dokonać zaledwie 9 razy, czyli wykonaliśmy 75% planu.

Możemy sobie tutaj zaznaczyć w jakich miesiącach ten plan udało nam się zrealizować w ilu procentach, czyli konkretnie w styczniu zrobiliśmy 90% planu na dany miesiąc, w lutym 95%, w marcu 70%, etc.
Kolejny krok to dodanie, do stworzonej uprzednio listy, działań, których nie planowaliśmy, ale i tak je zrealizowaliśmy, bo akurat nadarzyły się odpowiednie okazje. Przykładowo, odezwała się do nas gazeta, która chciała przeprowadzić wywiad z naszym CTO, CFO czy CEO. Taki wywiad to niewątpliwie działanie marketingowo przydatne, a jeśli później wrzuciliśmy jeszcze info o tym na Facebooka i inne portale społecznościowe, to już w ogóle super.

Zobaczmy też i zaznaczmy w jakich miesiącach realizowaliśmy te dodatkowe działania marketingowe.

Kiedy już sobie to wszystko spiszemy, popatrzmy na całokształt naszych działań marketingowych i pogratulujmy sobie (a co, należy się nam ;)).

Sprawdźmy teraz jak zmieniały się wyniki finansowe naszej firmy przez ten rok, czyli poniekąd – jakie były efekty naszego marketingu (+ wpływ innych zmiennych, jak zmiany okołosezonowe, etc.).

Zastanówmy się teraz, które działania były najskuteczniejsze i najefektywniejsze (najmniejszy nakład pracy i kosztów przy maksymalizacji zysków). Te działania będziemy chcieli zaplanować na przyszły rok w pierwszej kolejności (oczywiście przy uwzględnieniu ewentualnych zmian w strukturze firmy czy rynku).

Zanim zaczniemy planowanie zróbmy jeszcze szybkie obliczenia (albo spytajmy szefostwa) jakie środki będziemy mieli do rozdysponowania w przyszłym roku (minimum i ewentualne dodatki w zależności od kondycji firmy).

Teraz możemy zacząć planowanie. Zaczynamy od tego co według nas przyniesie największe sukcey (bazujemy na doświadczeniach aktualnego roku). Gdy rozplanujemy te najważniejsze działania, możemy sprawdzić ile czasu i śrdków zostaje nam do wykorzystania w przyszłym roku i zaplanować działania, które były mniej skuteczne w tym roku, ale z jakichś powodów wydaje nam się, że w przyszłym roku mogą przynieść lepsze efekty. Tutaj dodajemy też działnia, których nie podejmowaliśmy w tym roku, ale wydają się nam dobre na rok przyszły (bo mamy większe fundusze, doświadczenie, zmienił się rynek lub działalność firmy, etc.).

Kiedy stworzymy sobie taki wstępny plan możemy go skonsultować z szefostwem i po konsultacjach nanieść ewentualne poprawki.

Teraz pozostaje nam już tylko realizacja planu w przyszłym roku, ale zanim to nastąpi ostatnia tegoroczna impreza – Sylwester 🙂
tmp_champagne-glasses-1899942_1280-1072690933

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s